Standardvilkår for indlejere ved Clinika

Standardvilkår af d. 4. januar 2025 for indlejere ved Clinika

Formål 

Indlejekontrakten (herefter ‘Kontrakten’) indgås mellem flere selvstændige. Formålet med kontrakten er at lægge en grundsten for et godt samarbejde, fordi parterne har klarhed om hinandens forpligtelser og rettigheder i samarbejdet. Det er parternes ønske, at det bliver et produktivt og godt samarbejde til glæde for alle parter. Parterne er enige om at handle loyalt over for hinanden og varetage Clinikas (herefter ‘Klinikken’) interesser. Det er i den forbindelse væsentligt, at parterne orienterer hinanden hurtigst muligt, hvis der opstår problemer i samarbejdet. Kontraktforholdet er et forpagtningsforhold, hvilket betyder, at forholdet ikke er omfattet af lejelovgivningens regelsæt, herunder ikke de lejeretlige opsigelsesregler.

Brugsret over Klinikkens faciliteter

Fra kontraktstart giver Nika Gundmann (herefter ‘Klinikejer’) hermed Indlejer tilladelse til at praktisere i den del af Klinikkens lokaler og benytte den del af Klinikkens inventar og apparater, der er beskrevet herunder:

Arbejdsplads

  • Behandlerbord med tilhørende behandlerstol
  • Lampe/luplampe
  • Kundestol
  • Udsugning
  • Spejl
  • Strøm og lys
  • Bookingsystem

Rengøring

  • Rengøringsmiddel
  • Støvsuger
  • Udstyr til gulvvask
  • Vaskemaskine og tørretumbler

Andre rum og faciliteter

  • Computer m. kliniksystem
  • Toilet
  • Opholdsrum for ejer og indlejere
  • Parkering er ikke mulig på adressen

Indlejers rettigheder og forpligtelser

Rettigheder

Indlejeren er berettiget til at benytte den del af klinikkens faciliteter, som Indlejeren har til rådighed i de aftalte tidsrum.

Indlejeren udøver i det hele sit arbejde selvstændigt, herunder tilrettelægger Indlejeren selv sit arbejde og bestemmer selv sin arbejdstid og omfang indenfor de aftalte tidspunkter nævnt ovenfor.

Forpligtelser

Indlejeren må kun benytte Klinikkens faciliteter til det i kontrakten aftalte arbejde. 

Indlejeren er forpligtet til hver dag at rengøre den del af Klinikkens faciliteter, som Indlejeren har til rådighed. Det skal til enhver tid fremstå pænt og rengjort. Klinikejer kan til enhver tid fremsende faktura på ekstra nødvendig rengøring af Indlejerens del af Klinikkens faciliteter på kr. 150,00 pr. påbegyndt time, såfremt dette ikke overholdes.

Indlejers planlægning af ferie skal ske under behørig hensyntagen til klinikken og aftales minimum 4 uger før afholdelse.

Indlejer erstatter skader og unormalt slid på klinik og inventar forvoldt af Indlejers anvendelse, kunder og virksomhed i øvrigt.

Kundebehandling

En god kundebehandling er en central værdi for Klinikken. Kunderne skal behandles godt. De skal tages imod og bydes velkommen samt tales til i et pænt sprog. Indlejer skal fremtræde ordentlig, høflig, smilende samt imødekommende og være aktivt lyttende i dialog med kunden.

Tilrettelæggelse af arbejdet og kundegrundlag

Klinikejer har i relation til arbejdets udførsel ingen instruktionsbeføjelser i forhold til Indlejeren, og Klinikejer fører ikke tilsyn med Indlejerens udførelse af arbejdet. Indlejeren har således ikke funktionærstatus, ligesom Klinikejer ikke i øvrigt har ansættelsesretlige forpligtelser i forhold til Indlejeren.

Nye kunder

Nye kunder har frit valg af behandler, men i øvrigt sker fordelingen af kunder efter nærmere aftale mellem Klinikejer og Indlejer. I opsigelsesperioden skal fordelingen ske efter samme princip.

Eksisterende kunder

Indlejer overtager kunder fra tidligere Indlejer på Klinikken. Eksisterende kunder har dog også frit valg af behandler.

Markedsføring

Klinikken kan tilbyde indlejer markedsføring via Klinikkens social media. Indlejer betaler klinikejer for nærmere aftalt markedsføring af indlejers ydelser fra gang til gang.

Økonomisk ansvar

Afregning med kunder vedrørende behandlinger foretaget af Indlejeren varetages af Indlejeren og er i det hele Klinikejer uvedkommende. I det omfang Klinikejeren måtte være økonomisk ansvarlig over for tredjemand vedrørende Indlejeren behandlinger og undladelser, kan Klinikejeren rette sit fulde krav overfor Indlejeren.

Fagligt ansvar

Med henblik på at give kunderne den bedst mulige service og behandling forventes det, at Indlejeren holder sig fagligt opdateret (fx ved at deltage I relevante kurser og møder). Tilsvarende forpligter Klinkejer sig til, at lokaler, inventar m.v. lever op til krav fra sundhedsmyndighederne.

Indlejeren er ikke berettiget til at ansætte personale til at udføre behandlinger eller andet arbejde på Klinikken.

Indlejeren hæfter personligt for forpligtelser, der er pådraget i forbindelse med udøvelse af Indlejeren praksis, herunder et eventuelt erstatningskrav.

Indlejeren skal senest samtidig med ikrafttræden af nærværende kontrakt tegne erhvervsforsikring, der dækker ansvar overfor kunder og kunders ejendele.

Klausuler

Kundeklausul

Så længe Kontrakten er gældende og i en periode på 6 måneder regnet fra Kontraktens ophør, må Indlejeren hverken direkte eller indirekte have erhvervsmæssig kontakt med Klinikkens kunder, hvad enten der er tale om kunder, som Indlejeren selv har haft erhvervsmæssig kontakt med, eller som på anden vis har været behandlet i Klinikkens regi de seneste 12 måneder. Det er dog aftalt, at kunder, som Indlejeren selv medtager i forbindelse med Kontraktens opstart, ikke er omfattet af denne klausul. Kunder, som Indlejeren har fået via egen markedsføring eller via eget netværk er heller ikke omfattet af denne kundeklausul.

Ved Kontraktens ophør forstås den dag, hvor opsigelsesperioden udløber, uanset om Indlejeren faktisk ophører med at foretage behandlinger etc. på et tidligere tidspunkt. 

Parterne er enige om, at såfremt kunder selv ønsker at skifte til Indlejeren, i perioden hvor kundeklausulen er gældende, kan dette ske uden at være i strid med kundeklausulen, såfremt kunden selv giver Klinikken meddelelse herom og såfremt dette hverken direkte eller indirekte sker på opfordring fra Indlejeren.

Overtræder Indlejeren kundeklausulen, ifalder Indlejeren foruden et almindeligt erstatningsansvar en konventionalbod på kr. 50.000. Konventionalboden ifaldes og betales hver gang, en overtrædelse finder sted. Betaling af konventionalboden bringer ikke kundeklausulen til ophør. Klinikejer kan søge overtrædelse af kundeklausulen imødegået ved nedlæggelse af forbud efter dansk rets almindelige regler uden sikkerhedsstillelse. 

Indlejeren kan efter nærmere aftale med klinikejer frikøbe kunde fra kundeklausulen. Prisen herfor aftales særskilt med Klinikejer.

Loyalitetsforpligtelse og forretningshemmeligheder

Indlejeren har en loyalitetsforpligtelse overfor Klinikejer så længe Kontrakten er gældende (inkl. opsigelsesperioden). Loyalitetsforpligtelsen indbefatter, at Indlejeren ikke direkte eller indirekte må opfordre kunderne til at skifte væk fra Klinikken. Indlejeren må derfor ikke på eget initiativ oplyse kunderne om, hvor Indlejeren fremadrettet skal udføre behandlinger. Dette er dog ikke gældende, hvis det er kunden selv, der spørger, hvor Indlejeren fremadrettet skal arbejde. Loyalitetsforpligtelsen omfatter også Klinikejer, herunder forsøg på at fastholde Indlejeren evt. egne kunder i klinikken. Ved Indlejeren evt. egne kunder forstås dels kunder, som Indlejeren selv medtager i forbindelse med Kontraktens opstart. Indlejeren skal senest 14 dage efter Kontraktens opstart sende en liste over medtagne kunder til Klinikejer. Herudover omfattes kunder, som Indlejeren har fået via egen markedsføring eller via eget netværk.

Parterne er forpligtet til at overholde markedsføringsloven, lov om markedsføring af sundhedsydelser og lov om forretningshemmeligheder. Dette gælder også efter Kontraktens ophør. Dette indbefatter, at Indlejeren ikke direkte og systematisk må henvende sig til Klinikkens kunder med henblik på at skaffe dem som kunder eller at påvirke forholdet mellem Klinikken og kunden. Derudover er Indlejeren uberettiget til utilbørligt at skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over Klinikkens forretningshemmeligheder (f.eks. oplysninger om kunder, herunder kundekartotek) samt ubeføjet at viderebringe eller benytte Klinikkens forretningshemmeligheder.

Kundekartotek

Det af Indlejeren benyttede kundekartotek tilhører til enhver tid Klinikejer, og Indlejeren vil således ikke have nogen ret hertil efter Kontraktens ophør. Dette gælder dog ikke Indlejerens eventuelle eget kundekartotek. Hvis der er indgået en kundeklausul vil Indlejerens kundekartotek bestå af Indlejerens medtagne kunder, samt kunder Indlejeren har fået via egen markedsføring eller via eget netværk.

Aftaleperiode

Kontrakten gælder i aftalt periode, hvorefter indlejen og aftaleforholdet ophører uden nærmere aftale. Parterne kan vælge at indgå en ny kontrakt gældende herefter, med indlejevilkår, der aftales i ny kontrakt.

Ophør af kontrakt

Ved ophør af kontrakt rømmer Indlejer Klinikken for Indlejers materialer efter aftale med Klinikejer. Indlejer betaler for unormalt slid og skader forvoldt af Indlejers anvendelse, kunder og virksomhed i øvrigt. Prisen for skader aftales af Parterne, ved uenighed fastsættes pris af byggesagkyndig, idet byggesagkyndig betales ligeligt af begge Parter.

Opsigelse

Kontrakten kan af parterne opsiges skriftligt med 1 måneds varsel til udgangen af en måned. Forinden og indenfor de første 3 måneder fra Kontraktens ikrafttræden kan Kontrakten dog opsiges skriftligt af begge parter med et varsel på en uge. Opsigelsesvarslet kan forkortes eller forlænges, såfremt det sker skriftligt og efter gensidig aftale. 

Overdragelse af Klinik

Såfremt Klinikejer sælger Klinikken, er Indlejeren indforstået med, at den nye Klinikejer indsættes som aftalepart i nærværende Kontrakt og Kontrakten dermed fortsætter på uændrede vilkår alene med den forskel, at den nye klinikejer overtager tidligere klinikejers rettigheder og forpligtelser i relation til kontrakten.

Ændringer af Kontrakten

Såfremt en af parterne ønsker det, kan genforhandling af Kontrakten finde sted. Eventuelle ændringer skal være skriftlige for at være gyldige.

Misligholdelse

Ved væsentlig misligholdelse af Kontrakten kan den krænkede part ophæve Kontrakten uden varsel.

Ophævelse ved væsentlig misligholdelse kan ske på betingelse af, at den ikke-misligholdende part har påtalt misligholdelsen over for den misligholdende part med 14 dages skriftligt varsel, og af, at den misligholdende part ikke ophører med den væsentlige misligholdelse inden udløbet af 14 dages fristen.

Ved grov misligholdelse er den krænkede part dog ikke forpligtet til at følge den ovenstående procedure. Ved grov misligholdelse forstås en væsentlig misligholdelse, der har et sådant ekstraordinært omfang eller er forårsaget af den misligholdende parts svig, at tillidsforholdet mellem kontraktparterne må anses for endeligt ophørt, hvorfor en påtale og et evt ophør af misligholdelsen ikke er af betydning for ophævelsen.

Tvisteløsning

Enhver tvist mellem parterne, der måtte udspringe af Kontrakten, herunder dennes indgåelse eller ophævelse, skal først søges afgjort ved forhandling eller mediation. Kan parterne ikke nå til enighed, afgøres tvisten efter dansk ret ved de danske domstole.

Ændringer af vilkår

Klinikejer kan skriftligt meddele ændringer til vilkår, idet væsentlige ændringer varsles med samme periode som opsigelsesvarsel.

Tidligere udgaver af standardvilkår

  • Standardvilkår af d. 4. januar 2025 for indlejere ved Clinika